اهمیت و ارزش لقمه حلال در زندگی
با کمی دقت و تأمل در زندگی بشر به این نکته پی می بریم، که سهم بسزایی از زندگی انسان صرف تهیه غذا و ما یحتاج زندگی می شود. البته این موضوع مختص به زندگی بشر نیست، بلکه تمام موجودات زنده به نوعی در تکاپوی موادی هستند که حیات جسمانی آنها به آن وابسته است، ولی این موضوع در خصوص انسان تا حدودی متفاوت است؛ چرا که انسان از دو بعد روح الهی و جسم مادی تشکیل یافته است، از این رو نوع غذا و موادی که برای حیات مادی خود به دست می آورد، تأثیر مستقیم و وضعی بر حیات روحانی و الهی او دارد.


ادامه مطلب
تاريخ : شنبه 1 آبان 1395برچسب:لقمه حرام,تاثیر لقمه حرام, | 22:39 | نویسنده : اعضای فعال کانون |

در برزخ چه اتفاقی می افتد؟  

درباره عالم برزخ دو قول مطرح است یکی اینکه گفته می شود شبیه خواب است و دیگر اینکه یک جهنم یا بهشت موقتی است. سوالی که مطرح است این که کدامیک از این اقوال صحیح است و کیفیت زندگی در آن عالم چگونه است؟

به گزارش قدس آنلاین به نقل از تسنیم؛ انسان وقتی که از دنیا رفت روحش به بدنی تعلق می گیرد به نام بدن برزخی یا مثالی که آن بدن و آن بعد وجودی انسان در باطن همین وجود مادی انسان و همراه انسان هست. وقتی که روح انسان از این قالب مادی جدا شد فقط در قالب برزخی و قالب لطیف مثالی باقی می ماند و به زندگی خودش ادامه می دهد.



ادامه مطلب
تاريخ : شنبه 12 تير 1395برچسب:برزخ,فشارقبر, | 1:41 | نویسنده : اعضای فعال کانون |

«رمضان» در لغت از «رمضاء» به معنای شدت حرارت گرفته شده و به معنای سوزانیدن می باشد.(1) چون در این ماه گناهان انسان بخشیده می شود، به این ماه مبارک رمضان گفته اند.

پیامبر اکرم(ص) می فرماید: «انما سمی الرمضان لانه یرمض الذنوب؛(2) ماه رمضان به این نام خوانده شده است، زیرا گناهان را می سوزاند.»

رمضان نام یکی از ماه های قمری و تنها ماه قمری است که نامش در قرآن آمده است و یکی از چهار ماهی است که خداوند متعال جنگ را در آن حرام کرده است.(مگر جنبه دفاع داشته باشد.)

در این ماه کتاب های آسمانی قرآن کریم، انجیل، تورات، صحف و زبور نازل شده است.(3)

 



ادامه مطلب
تاريخ : جمعه 21 خرداد 1395برچسب:, | 18:36 | نویسنده : اعضای فعال کانون |
  چکيده: تصاویر کارت پستال روز معلم, جدیدترین کارت پستال های روز معلم

ای معلم ای نفس در جان من

 ای معلــم خون هر شریان من

ای معلـــم ای تجلیگــــاه مــن

 ای که نـورت پرتــو ایمــان مـن

 قرآن کريم به عنوان چراغ پر فروغ و سراج وهاج که کاملترين برنامه و قوانين را براي سعادت بشر دارد در آيات نورانيش مکتب تعليم و تربيت اسلامي را به زيبائي هرچه تمام ترسيم نموده است و خداوند را به عنوان اولين معلم بشر معرفي نموده که به پيامبرش در آغاز بعثت فرمود: ( اقراء باسم ربک الذي خلق، خلق الانسان من علق، اقراء و ربک الاکرم الذي علم بالقلم علم الانسان مالم يعلم) (سوره علق) و اينچنين مکتب تعليم و تربيت اسلامي به عنوان مکتبي ممتاز، مستقل و با مباني و اصول مشخص پديدار گرديد که در اين مکتب علم و دانش، معلم و متعلم (شاگرد و مربي) و مدرسه و مکتب خانه از جايگاه بسيار ارزشمند و رفيعي برخوردارند. ما در اين مقاله علاوه بر نگرشي کلي به مکتب تعليم و تربيت اسلامي به جايگاه معلم و رسالت معلم و ويژگي هاي يک معلم از منظر آيات وحياني قرآن کريم و روايات نوراني حضرات معصومين (عليهم السلام) پرداخته ايم و رسالت يک معلم قرآني را همان رسالت خداوند و رسالت رسولان الهي در هدايت، سرپرستي و خروج از ظلمات به سوي نور و رشد و کمال بخشي انسان به قرب حضرت حق دانسته ايم.

معلمی وظیفه ای بس گرانقدر و ارزشمند در اسلام است. اولین معلم خداوند متعال است که فرمود: الرحمن، علم القرآن... خداوند رحمان قرآن را آموخت... دومین معلم، پیامبر اکرم(ص) است که خود فرمود: من معلم برانگیخته     شده ام و ائمه اطهار و بزرگان دین نیز هر یک معلمانی برجسته و راهنمایانی بس شایسته بوده اند.

 

 



ادامه مطلب
تاريخ : یک شنبه 12 ارديبهشت 1395برچسب:, | 13:46 | نویسنده : اعضای فعال کانون |

اهميت و جايگاه اعتكاف در متون و آموزه هاي ديني

مقدمه

بر اساس آيات نوراني قرآن نيازمندي هاي بعد جسماني براي خود انسان مشخص و معلوم بود ، امّا بعد روحي انسان يك امر پيچيده است كه خداوند به خودش نسبت داده (و نفخت فيه من روحي)

خداوند متعال عبادات را نوعاً براي رشد و تعالي و تامين نيازهاي معنوي انسان به صورت واجب و مستحب تشريع نموده است لذا تنوع عبادتها در اسلام دقيقاً به دليل نيازهاي گوناگون انسان است كه هر عبادتي بخشي از نيازهاي روح انسان را برآورده مي كند .

انسان در گريز از تعلقات مادي و دلبستگي دنيوي گاهي ناگريز از پناه بردن به گوشه خلوت است تا به دور از همه تعلقات مادي با خداي خود نجوا كند و كدورت وزنگار را از چهره جان بزداييد و دركسب زاد و توشه سفر آخرت انديشه كندواعتكاف چنين فرصت ومجالي براي انسان
پيش مي آورد.

اعتكاف فصلي است براي بارش باران رحمت الهي و شستشوي آلودگي هاي گناه و تطهير صحيفه ايمان و نوراني ساختن دل و صفا بخشيدن به روح و مجالي براي بار يافتن به بارگاه جلال رباني و بالاخره ، اعتكاف برجسته ترين مظهر بندگي در پيشگاه الهي است .

سنت حسنه اعتكاف با آن جايگاه ويژه و بركات وافره در طول قرون و اعصار گذشته در ميان مسلمين آن چنانكه بايد جايگاه خود را نيافته و غبار محجوريت چهره درخشان آن را  پوشانده است.

يكي از بركات نظام مقدس جمهوري اسلامي و باقيات و صالحات حضرت امام خميني (ره) ، احياي اين سنت حسنه در جامعه اسلامي ايران خصوصاً در بين نسل جوان و نوجوان مي باشد . از اينكه دست اندركاران آن همايش نوراني در صدد گسترش و تجليل از معتكفين برآمدند جاي تقدير و تشكر دارد .

اميد است اين اقدام خداپسندانه مقبول درگاه خداوند متعال و مورد توجه حضرت ولي عصر (عج) و موجب عمران و آبادي هرچه بيشتر اين سنت محمدي(ص) در جامعه اسلامي خصوصاً در بين جوان و نوجوان را فراهم آورد .

 معنا و مفهوم اعتكاف

اعتكاف از ماده عكف مي باشد كه اهل لغت براي آن معاني گوناگون ذكر كرده اند . مرحوم صاحب جواهر در تعريف لغوي اعتكاف فرمود: هو الاحتباس و منه اللبث الطويل الذي هو احد افراد لزوم الشيء النفس عليه 1

پس اعتكاف در لغت به معناي حبس كردن است و از همين معني درنگ و توقف طولاني است .

مرحوم علامه طباطبايي هم معكوف و اعتكاف را به معناي ملازمت در مكان معني كرده است .2



ادامه مطلب
تاريخ : دو شنبه 3 ارديبهشت 1395برچسب:اعتکاف , فضائل اعتکاف, | 15:22 | نویسنده : اعضای فعال کانون |

فضيلت و اهميت ماه رجب

گرچه همه زمان ها مخلوق خداست ليكن برخى از آنها از شرافت و ويژگى خاصى برخوردار است. درست است كه همه ماه هاى سال، پرتوى از قدرت جهان آفرين است; امّا سه ماه رجب، شعبان و رمضان، داراى امتياز و برجستگى ويژه اى هستند. در عصر جاهليت، مردم ماه رجب را گرامى مى داشتند.

پيامبر خدا(صلى الله عليه وآله)مى فرمايد: رجب، «شهرالله الأصمّ» است; و بدان سبب آن را «اصمّ» ناميدند كه هيچ ماهى به پايه عظمت آن نمى رسد; مردم زمان جاهليت به رجب حرمت مى نهادند و آنگاه كه اسلام درخشيدن گرفت، بر حرمت آن افزود. بدانيد كه رجب، ماه خدا شعبان، ماه من و رمضان، ماه امت من است پس هركس يك روز از رجب را روزه بدارد، مستحقّ رضوان الهى گردد و روزه اش غضب الهى را خاموش كند و خداوند درى از درهاى جهنّم را بر او ببندد. اگر كسى به اندازه تمام زمين طلا انفاق كند، برتر از روزه يك روز آن نخواهد بود... هرگاه شب شود، دعايش مستجاب خواهد بود: يا در دنيابه او عطا خواهد شد و يا براى آخرت او ذخيره مى شود...



ادامه مطلب
تاريخ : جمعه 20 فروردين 1395برچسب:, | 22:52 | نویسنده : اعضای فعال کانون |

کرامت حضرت معصومه علیها السلام نسبت به جوان نخجوانی

حضرت آیت الله مکارم شیرازی می فرمود: «بعد از فروپاشی شوروی و آزاد شدن جمهوری های مسلمان نشین، مردم شیعه نخجوان تقاضا کردند که عده ای از جوانان خود را به حوزه علمیه قم بفرستند تا برای تبلیغ در آن منطقه تربیت شوند.

مقدمات کار فراهم شد و استقبال عجیبی از این امر به عمل آمد. از بین سیصد نفر داوطلب، پنجاه نفری که معدل بالایی داشتند و جامع ترین آن ها بودند برای اعزام به حوزه علمیه انتخاب شدند. در این میان جوانی که با داشتن معدل بالا، به سبب اشکالی که در یکی از چشمانش وجود داشت، انتخاب نشده بود، با اصرار فراوان پدر ایشان، مسؤول مربوطه ناچار از قبول ایشان شد. ولی هنگام فیلمبرداری از مراسم بدرقه از کاروان علمی، مسؤول فیلم برداری دوربین را روی چشم معیوب این جوان متمرکز کرده و تصویر برجسته ای از آن را به نمایش می گذارد. جوان با دیدن این منظره بسیار ناراحت و دل شکسته می شود. وقتی کاروان به قم رسید و در مدرسه مربوطه ساکن شدند، این جوان به حرم مشرف شده و با اخلاص تمام متوسل به حضرت می شود و در همان حال خوابش می برد. در خواب عوالمی را مشاهده کرده و بعد از بیداری می بیند چشمش سالم و بی عیب است.

او بعد از شفا گرفتن به مدرسه بر می گردد. دوستان او با مشاهده این کرامت و امر معجزه آسا، دسته جمعی به حرم حضرت معصومه علیها السلام مشرف شده و ساعت ها مشغول دعا و توسل می شوند. وقتی این خبر به نخجوان می رسد، آن ها مصرانه خواهان این می شوند که این جوان بعد از شفا یافتن و سلامتی چشمش به آن جا برگردد که باعث بیداری و هدایت دیگران و استحکام عقیده مسلمین گردد.»

 



ادامه مطلب
تاريخ : چهار شنبه 30 دی 1398برچسب:حضرت معصومه (س),کرامات فاطمه معصومه (س), | 21:30 | نویسنده : اعضای فعال کانون |

 مساجدی که پاداش خواندن نماز در آنها چندبرابر می شود.

 بی تردید اقامه نماز، به صورت جماعت در مساجد، دارای ثوابی بسیار عظیم در نزد خداوند متعال می باشد، چنانکه ملائک از ضبط ثواب آن ناتوان می مانند؛ اما جالب است بدانید در این بین ثواب نماز خواندن در بعضی از مساجد چند برابر و گاهی چند هزار برابر است!

 بنا به روایات ائمه اطهار(ع)، مساجد از جهت فضیلت متفاوتند و با یکدیگر فرق دارند، به نحوی که امام رضا (ع) از پدرانشان نقل می نمایند که امام باقر (ع) فرمودند: صَلوة فیِ المَسجِد الحَرام اَفضَل مِن ماَة اَلف صَلوةٍ فی غَیره مِن المَساجد؛ یک نماز در مسجدالحرام، برتر از صدهزار نماز در سایر مساجد می باشد.

 



ادامه مطلب
تاريخ : شنبه 12 دی 1398برچسب:ثواب نماز درمسجد,مسجدالنبی,مسجدالحرام, | 12:53 | نویسنده : اعضای فعال کانون |

کودک معلول در حرم امام حسین(ع) شفا یافت 

پدر کودک شفا یافته در حرم امام حسین(ع) می گوید: در اوج زیارت اربعین و شلوغی های اطراف حرم مطهر متوجه شدم احمد با صدای بلند و همراه با گریه فریاد می زند "لبیک یا حسین" به او گفتم احمد چه شده؟ و متوجه شدم روی دو پای خود ایستاده و اشک تمام چشمان او را فراگرفته است.

 
 


ادامه مطلب
تاريخ : سه شنبه 17 آذر 1389برچسب:, | 23:16 | نویسنده : اعضای فعال کانون |

کعبه بنائی است در میان مسجد الحرام در شهر مکه در کشور عربستان سعودی. کعبه مقدس‌ترین مکان اسلام است. نام کعبه اشاره به چهارگوش «تکعیب» (مربع) بودن این سازه دارد.

درأثر آمده‌است: که کعبه در محاذی «بیت المعمور» است، و بیت المعمور چهارگوش است، چون محاذی عرش است و عرش چهارگوشه‌است، چون کلماتی که دین اسلام بر آن استوار است، چهار است:

  • سبحان الله .
  • الحمد لله .
  • لا اله الا الله .
  • الله اکبر .

از اسماء کعبه: «البیت العتیق» و «البیت الحرام» . کعبه ارتباط مستقیم به ارکان اسلام دارد مخصوصاً فریضه حج، زیارت وطواف کعبه رکنی از ارکان حج است. همچنین در ادای فریضه نماز نیز کعبه قبله گاه مسلمانان است.

یک نماز در مقابل کعبه در مسجد الحرام برابر با صد هزار نماز و یک درهم خرج کردن در راه خدا در آن سرزمین برابر با صدهزار درهم است

. دلیل نامگذاری کعبه به بیت الحرام این است که خداوند ورود مشرکان را به این مکان مقدس حرام و ممنوع فرموده است.
بیت الله الحرام در شهر مکه قرار دارد و در تاریخ، مورد احترام همگان بوده است. بنا بر آیاتی از قرآن و روایات معصومان علیهم السلام خانه کعبه...



ادامه مطلب
تاريخ : دو شنبه 2 آذر 1394برچسب:خانه خدا,کعبه,حجرالاسود,ملتزم,شاذروان,استلام,داخل کعبه چیست؟,فضیلت و اسرار کعبه,تصاویری از داخل کعبه, | 9:35 | نویسنده : اعضای فعال کانون |
دیدگاه حضرت رضا(ع) درباره « دحوالارض»

 امروز بيست و پنجم ذي‌القعده و برابر با روزی است که کره زمين از زیر خانه کعبه متولد شد. زمینی که محل نشو و نمای «عشق» است؛ ...

چنانكه عاشق‏ترین عارفِ روزگاران امام علي(ع) چنین توصیفش می‏کند: «و خداوند زمين را آفرید، که دریایی سبز و روان، آن را بر دوش می‏کشد. زمین در برابر فرمان خداوند متعال فروتن و در برابر شکوه خداوندی‏اش همیشه تسلیم است». براستي زمين زيباست. زیرا مهد عشق است و آیینه غروب عاشورا؛ غروبی که هر روز، آتش دلِ زمین را بر پرده «شفق» می‏آویزد و صیحه فرشتگان را بر ساحل دلها می‏کوبد! و چه زيبا مهربان پروردگار هستي آفرين در خلقت زمين فرمود: «زمين را مهدآرامش و قرار آفريدم.» و اين گونه بود كه زمین آفریده شد، تا کعبه، ـ این صندوق اسرار خداوند ـ جهت‏نمای گم کردگان راه، در کهکشان‏ها باشد! زمین آفریده شد، تا هرکسی بتواند بدی‏ها و خوبی‏های خویش را در آیینه خاک، به تماشا بنشیند! و سرانجام زمين آفريده شد تا انسانيت و اخلاق در مدار عشق الهي قرار بگیرد.



ادامه مطلب
تاريخ : چهار شنبه 18 شهريور 1394برچسب:دحوالارض, 25 ذی القعده, | 20:59 | نویسنده : اعضای فعال کانون |

حضرت فاطمه معصومه (س)                                                                  

در روز اول ذيقعده سال 173 هجري، در شهر مدينه چشم به جهان گشود. اين بانوي بزرگوار، از همان آغاز، در محيطي پرورش يافت كه پدر و مادر و فرزندان، همه به فضايل اخلاقي آراسته بودند. عبادت و زهد، پارسايي و تقوا، راستگويي و بردباري، استقامت در برابر ناملايمات، بخشندگي و پاكدامني و نيز ياد خدا، از صفات برجسته اين خاندان پاك سيرت و نيكو سرشت به شمار مي رفت. پدران اين خاندان، همه برگزيدگان و پيشوايان هدايت، گوهرهاي تابناك امامت و سكان داران كشتي انسانيت بودند.



ادامه مطلب
تاريخ : چهار شنبه 25 مرداد 1394برچسب:فاطمه معصومه,فضائل حضرت معصومه, | 22:28 | نویسنده : اعضای فعال کانون |
سبک زندگی رضوی در همه ابعاد برنامه و الگو دارد در این میان درباره رسیدگی به ظاهر و توجه به لباس و پوشش و آراستگی نیز از ایشان توصیه هایی بر جای مانده است.

 امام رضا (ع) برنامه بهداشتی هفته را اینگونه می فرمودند: «روز سه شنبه ناخن های خود را کوتاه کنید، روز چهارشنبه استحمام، روز پنجشنبه حجامت و روز جمعه خوشبو کردن خود با بهترین عطرهایتان.»

امام (ع) به عطر زدن بسیار اهمیت می دادند و معتقد بودند که اگر کسی نمی تواند هر روز عطر بزند، دست کم روز جمعه –یعنی هفته ای یک بار- عطر بزند.

 



ادامه مطلب
تاريخ : جمعه 16 مرداد 1394برچسب:عطر، نوع پوشش, | 21:45 | نویسنده : اعضای فعال کانون |

 

به گزارش باشگاه خبرنگاران ؛ رئیس ستاد بازسازی عتبات گفت: در کف‌العباس در عمق هفت تا هشت متری در حفاری به فلزات اکسیده (تجمعی از فلزات اکسیده در خاک) رسیدیم که بدون شک همان نیزه ‌شکسته‌های بوده است، اینجا صحنه‌های کربلا کاملاً برای ما مجسم است.

براساس این گزارش کسانی که توفیق تشرف‌های متعدد به عتبات عالیات را دارند، شاهد تغییرات محسوس و قابل توجهی در حرم‌های شریف بوده‌اند و در طی زیارت قدر مسلم مهندسان، معماران، کاشی کاران، هنرمندان و ... زیادی را مشغول کار مشاهده کرده‌اند.

معمولاً هنگام مشاهده افرادی که توفیق خدمت به حرم‌های شریف ائمه(ع) را یافته‌اند، این سؤال به ذهن مردم می‌آید که طی این خدمت آیا شاهد عنایات خاصی از سوی ائمه(ع) بوده‌اند و یا خاطره ویژه‌ای از این خدمت دارند یا خیر.



ادامه مطلب
تاريخ : یک شنبه 11 مرداد 1389برچسب:کربلا,عتبات, | 1:23 | نویسنده : اعضای فعال کانون |

 دوران ظهور دروان بالندگی و ترقی زنان

-حضور زنان در کنار حضرت مهدی نشان از منزلت،جایگاه و شایستگی زنان دارد که حتی در دوران ظهور هم به درجات و مقام های والاتری نایل می آیند .

دوران ظهور در دوران بالندگی و ترقی زنان می باشد آنان پس از دوره ظلمانی و خردکننده آخر الزمان دوباره به جایگاه رفیع خود برمی گردند .زندگی آنها سرشار از علم شده و در کمال امنیت و رفاه قرار میگیرند  یعنی زنان دوران ظهور و جامعه دوران ظهور جبران انسانهای منحرف آخر الزمان را می کنند.امام باقر (ع) در این باره فرموده اند:


ادامه مطلب
تاريخ : شنبه 9 اسفند 1393برچسب:امام زمان،زنان انتظار،ویژگی های منتظران, | 22:33 | نویسنده : اعضای فعال کانون |

درباره سوال قبر و کیفیت آن چند قول وارد شده است:

 بعضی گفته‌اند: روح وارد جسد می‌شود همان طور که در دنیا بوده، او را می‌نشانند و از او سوال می‌کنند.

عده‌ای گفته‌اند: روح تا سینه داخل بدن می‌شود و از او سوال می‌نمایند.

قول سوم این‌که: سوال قبر از روح است نه از جسم.

قول چهارم این‌که: روح بین جسد و کفن واقع می‌شود در این حال از او سوال می‌کنند. در میان این چهار قول به نظر می‌رسد قول سوم از همه صحیح‌تر باشد.

 در این باره به چند روایت از معصومین(ع) اشاره می‌کنیم:

 پیامبر خدا(ص) فرمودند: "نخستین مرحله عدالتِ آخرت، قبر است که گمنام و نامدار نمی‏‌شناسد1".

 پیامبر خدا(ص) همچنین درباره این که قبر، چندمین منزل آخرت است؟ می‌فرمایند: " قبر، نخستین منزل آخرت است. اگر کسی از آن به سلامت رسد، منازل بعد آن آسانتر است و اگر به سلامت نرسد، دشواری منازل بعدی کمتر از آن نیست2".

 یکی از سوالاتی که پرسیده می‌شود این است که در قبر از چه چیزهایی سؤال می‌شود؟ امام صادق(ع) در روایتی در این باره چنین فرمودند: " از مرده در گورش پیرامون پنج چیز سؤال می‏‌شود: از نمازش، زکاتش، حجّش، روزه‏‌اش و ولایتش نسبت به ما خاندان. پس، ولایت از گوشه قبر به آن چهار چیز گوید: هر یک از شما کم و کاستی داشتید، کامل کردن آن به عهده من3".

 امام کاظم(ع) نیز در کنار گوری چنین فرمودند: "چیزی که پایانش این است، سزاست که از همان آغاز دل از آن بر کَند و چیزی که آغازش این است، سزاست که از پایانش ترسید4".

 منابع روایات:

 1- مستدرک الوسائل: 2 / 475 / 2502 منتخب میزان الحکمة: 456

 2- بحارالأنوار: 6 / 242 / 64 منتخب میزان الحکمة: 456

 3- الکافی: 3 / 241 / 15 منتخب میزان الحکمة: 456

 4- معانی الأخبار: 343 / 1 منتخب میزان الحکمة: 456



ادامه مطلب
تاريخ : یک شنبه 3 اسفند 1393برچسب:سوال قبر، شب اول قبر،نکیر ومنکر،فشارقبر, | 22:8 | نویسنده : اعضای فعال کانون |
اگرچه نماز در ظاهر اعمال و آدابی دارد که بسیاری از ما معتقدیم صرف همان ها باید نمازمان پذیرفته شود، اما پذیرش نماز از سوی خداوند مشروط به عواملی است.
پذیرش نماز به عنوان برترینِ فرایض وابسته به شروطی است که با رعایت آنها می توان به قبولی ان در درگاه الهی امیدوار بود.

پيامبر خدا (ص) می فرمایند: «دو نفر از امت من به نماز مى ايستند و ركوع و سجود هر دو نفرشان يكى است، اما فاصله نماز آنها با يكديگر از زمين تا آسمان است.»

امیرمومنان علی (ع) می فرمایند: « اى كميل! مهم اين نيست كه نماز بخوانى و روزه بگيرى و صدقه بدهى؛ مهم اين است كه نماز، با دلِ پاك و عمل خداپسندانه و خشوع راستين صورت گيرد.»

پیامبر خدا (ص) درباره شرط پذیرش نماز فرموده اند: «اگر چندان نماز بخوانيد كه چون چلّه كمان شويد و چندان روزه بگيريد كه مانند كمان درآييد، خداوند از شما نپذيرد مگر آن كه با پارسايى همراه باشد.»

آموزه های روایی همچنین، عواملی را که مانع پذیرش نماز می شوند را نیز بیان کرده اند.

امام صادق (ع) در این باره می فرمایند: «هر كه به پدر و مادر خود گر چه به وى ستم كرده باشند با نگاه دشمنانه بنگرد، خداوند از او نمازى را  نمى پذيرد.»

رسول خدا (ص) نیز در بیان عواملی که مانع پذیرش نماز می شود، فرموده اند: «هر كه از مردى مسلمان يا زنى مسلمان غيبت كند، خداوند متعال تا چهل شبانه روز، نه نماز او را مى پذيرد و نه روزه اش را ، مگر اين كه غيبت شونده او را ببخشد.»

همچنین، آن حضرت (ص) می فرمایند: «كسى كه در نماز خود خشوع ندارد، نمازش نماز نيست.»

منابع:  بحارالانوار ، کافی ، میزان الحکمه      نویسنده :نخعی امام جماعت مسجد



تاريخ : شنبه 2 اسفند 1389برچسب:روایت,نماز,شرایط قبولی نماز, | 22:58 | نویسنده : اعضای فعال کانون |

از لابه لای احادیث نمونه هایی از ویژگیهای ایشان رادر قالب جملات کوتاه برایتان بیان می نمائیم : پیامبر اسلام (ص)این گونه بودند: 1- بسیار ساده وصمیمی با مردم برخورد می کرد.  2- هرگز باکسی جدل ومنازعه نمی کرد. 3- اصحابش را به بهترین نام هایشان صدا می زد. 4- هیچ خصلتی نزد آن حضرت منفورتر از دروغگویی نبود.5- در خوراک وپوشاک چیزی زیادتراز خدمتکارانش نداشت.6- هرمرکبی برایش مهیا بود سوار می شد وبرایش فرقی نمی کرد.7- اکثر لباس های آن حضرت سفید بود.8- کسی را به خاطر لغزش وخطای درسخن مواخذه نمی کرد.8- اگر درحال نماز بود وکسی نزد اومی آمدنمازش راکوتاه می کرد.9- پیران را بسیار اکرام واحترام می کرد و با کودکان بسیار مهربان بود.10- هنگام ورودبه مجلسی همان ابتدا ونزدیک درمی نشست نه درصدر آن 11- درمجلس جای خاصی رابه خود اختصاص نمی داد وازآن نهی می کرد.12- هنگام راه رفتن باآرامی و وقار راه می رفت 13-بیشتر اوقات رو به قبله می نشست 14- اگر درمحضرشان اتفاقی رخ می داد که ناپسند بود نادیده می گرفت.15- کسی رابه خاطرلغزش وخطای در سخن مواخذه نمی کرد.16- هرگز سخن کسی راقطع نمی کرد مگر آنکه حرف لغو وباطل بگوید. 17- با فقرا زیاد نشست و برخاست می کرد وبا آنها هم غذا می شد.18- هدیه را قبول می کرد حتی اگر به اندازه یک جرعه شیر بود. 19- هرگز مردم را مذمت نمی کرد وبسیار مدح آنان را نمی گفت 20- تاگرسنه نمی شد غذا میل نمی کردوقبل از سیر شدن دست از غذا می کشید. 21- آب را در سه جرعه می نوشید، اول آنها بسم اللّه وآخر آنها الحمدللّه می گفت. 22- چون می خواست به منزل وارد شودسه بار اجازه می خواست. 23- هرکسی را می دید اول سلام می کرد وکسی درسلام کردن براو سبقت نگرفت. 24- هروقت باکسی هم صحبت می شدبه سخنان اوخوب گوش می داد.25- تاآنجاکه امکان داشت تنهاغذانمی خورد.26- وقت غذا هرچه حاضر می کردند میل می فرمود. 27- درسرسفره ازجلوی خودغذاتناول می فرمود.28- هرکه عذر می آوردعذر او راقبول می کرد.29- هرگزکسی را دشنام نمی دادویا به لقب های بدنمی خواند.30- اطرافیان وبستگان خود رانفرین نمی کرد.31- هرگز عیب مردم راجستجو نمی کرد.31- اکثر خندیدن آن حضرت تبسم بود وصدایش به خنده بلند نمی شد.32- شوخی می کرد اما به بهانه مزاح وخنداندن ،حرف لغو وباطل نمی زد.33- نام بد راتغییر می دادوبه جای آن نام نیک می گذاشت. 34- به خاطرفوت دنیا نارحت نمی شد ویابه خشم نمی آمد.35- همیشه خوشبو بود وبیشترین مخارج آن حضرت برای خریدن عطرصرف می شد. 36- همیشه با وضوبود وهنگام وضو گرفتن مسواک می زد.37- نور چشم او در نماز بودوآسایش وآرامش خود رادرنماز می یافت.38- سیزدهم وچهاردهم و پانزدهم هرماه را روزه می گرفت.

در روایات هست که پیغمبر اکرم(ص) فرمودند، « أَوَّلُ مَا خَلَقَ ا... رُوحِی» یا «أَوَّلُ مَا خَلَقَ ا... نُورِي»، یا در روایت دیگر آمده « أَوَّلُ مَا خَلَقَ ا... الْعَقْلُ»، یا در روایت دیگری هست «اول ما خلق ا... الماء» یا در روایت دیگری آمده «أَوَّلُ مَا خَلَقَ ا... الْقَلَمُ». اینها  چگونه تفسیر می‌ شود؟ - هر یک از اینها، به اعتباری، اشاره به یک حقیقت دارد. می‌دانید که حقیقت قلم در این خلاصه می‌شود که ابزاری در دست نویسنده است که آنچه را اراده می‌کند با آن می‌نویسد. حقیقت رسول ا...(ص) به منزله قلمی است در دست حق تبارک و تعالی که به وسیله این قلم، سایر کلمات وجودی را نوشته است، بنابراین می‌شود واسطه فیض، حقیقتی که اگر آن حقیقت باشد نوبت به بقیه می‌رسد تا از فیض حق تبارک و تعالی برخوردار شوند. از جهت اینکه مایه حیات است از ایشان به آب، تعبیر شده است. از جهت اینکه خود، باری و خالق خود و تمام معقولات عالم را تعقل می‌کند از او به عقل تعبیر می‌شود. از جهت اینکه مجرد است به نور تعبیر شده است و همین طور تعابیر گوناگون دیگری که برای آن حضرت وجود دارد. بالاتر از این، همان صادر نخستین است که به آن حقیقت محمدیه می‌گویندو همان طور که عرض شد راز و رمز اینکه این حقیقت را حقیقت محمدیه می‌نامند آن است که شخص رسول ا...(ص) در مقام عروج و مقام ترقی آن قدر اوج می‌گیرد که با آن حقیقت متحد می‌شود. در سوره النجم، این آیه اشاره به این مقام عروج رسول ا... دارد که فرمود: «... دَنَا فَتَدَلَّى*فَكَانَ قَابَ قَوْسَيْنِ أَوْ أَدْنَى».(نویسنده : نخعی)



تاريخ : چهار شنبه 17 دی 1393برچسب:حدیث ,نکته های ناب, | 22:3 | نویسنده : اعضای فعال کانون |

  تدابیر امام عسکری (ع) برای آمادگی ورود جامعه به عصر غیبت : 

اوضاع سیاسی دوران زندگانی امام یازدهم وشرایطی که به غیبت امام عصر (عج) انجامید.

امام عسکری(ع)بیشترعمرمبارکشان رادر سامرادرحصربودندو به نوعی در منزل شخصی خود زندانی بودند و باید هفته‌ای دو مرتبه (روزهای دوشنبه و پنجشنبه) در دارالخلافه حاضر می‌شدند و به تبع همین حصر ارتباط حداقلی با مردم داشتند و بیشتر از طریق وکلا و ماموران خود با مردم در ارتباط بوده و مردم را هدایت و ارشاد می‌کردند. خفقان سیاسی و حصر امام یازدهم(ع) به اندازه‌ای بود که ایشان حتی از سامرا خارج نشده و تنها امامی هستند که نتوانستند به حج بروند،



ادامه مطلب
تاريخ : چهار شنبه 10 دی 1390برچسب:, | 18:41 | نویسنده : اعضای فعال کانون |

عید فطر روز اول ماه شوال و در پایان ماه رمضان است. عید فطر از مهم‌ترین جشن‌ها و اعیاد مسلمانان است. در کشورهای اسلامی، عید فطر از جمله اعیاد بسیار مهم محسوب می‌شود و معمولاً با تعطیلی رسمی همراه است. در این روز، روزه حرام است و مسلمانان نماز عید برگزار می‌کنند. [۲] پرداخت زکات فطره در این روز بر مسلمانان واجب است. در ایران از سال ۱۳۹۰ با تصویب مجلس شورای اسلامی و تایید شورای نگهبان[۱] عید فطر دو روز (روز عید و فردایش) تعطیل است.



ادامه مطلب
تاريخ : دو شنبه 6 مرداد 1393برچسب:عید فطر,عید فطر در کشورها و فرهنگها,آداب و سنن عید فطر,تعیین روز عید فطر, | 21:47 | نویسنده : اعضای فعال کانون |

حادثه 11 سپتامبر 2001 را همه می دانند که برج دوقولوی نیویورک واقع در خیابان جرفن هار توسط اصابت هواپیما به طبقه 109 متلاشی شد. و خداوند ان را در قرآن کریم پیش بینی کرده است



ادامه مطلب
تاريخ : دو شنبه 30 تير 1393برچسب:اعجاز قرآن,ترین ها,اسلام, | 16:31 | نویسنده : اعضای فعال کانون |

شب قدر از شب‌های مقدس و متبرک اسلامی است. خداوند در قرآن مجید از آن به بزرگی یاد کرده و سوره‌ای نیز به نام «سوره قدر» نازل فرموده است. در تمام سال، شبی به خوبی و فضیلت شب قدر نمی‌رسد. این شب، شب نزول قرآن، شب فرود آمدن ملائکه و روح نیز نام گرفته است. عبادت در شب قدر برتر از عباد....



ادامه مطلب
تاريخ : پنج شنبه 26 تير 1393برچسب:شب قدر,فضایل شب قدر,لیله القدر,نزول قرآن,امام علی(ع), | 14:17 | نویسنده : اعضای فعال کانون |

السلام علیک یا شهر الله الاکبر و یا عید اولیائه
درهای آسمان در شب اول ماه رمضان گشوده می شود وتا آخرین شب این ماه بسته نمی شود.

پیامبر اکرم (ص)

بدبخت واقعی کسی است که این ماه را پشت سر گذارد و گناهانش آمرزیده نشود .

پیامبر اکرم (ص)

رمضان ، رمضان نامیده شد ؛ زیرا گناهان را می سو زاند .

 

پیامبر اکرم (ص)

خداوند ماه رمضان را میدان م.....



ادامه مطلب
تاريخ : چهار شنبه 11 تير 1393برچسب:فضیلت ماه مبارک رمضان,روزه,ماه روزه, | 15:52 | نویسنده : اعضای فعال کانون |

مراسم معنوي اعتكاف با شركت 140 نفر از خواهران درمحل مسجد جامع سلامي برگزار گرديد.



تاريخ : یک شنبه 26 ارديبهشت 1393برچسب:مراسم اعتکاف,13 رجب,سیزده رجب, | 20:59 | نویسنده : اعضای فعال کانون |

رسول اکرم میفرمایند:

خوشا به حال کسی که خداوند به او نظر کند و او نسبت به گناهی که کرده است، از ترس خدا گریان باشد.گناهی که جز خود او و خدا، کسی بر آن آگاه نیست!



تاريخ : جمعه 16 اسفند 1392برچسب:گناه,گریه,گریه بر گناه, | 11:5 | نویسنده : اعضای فعال کانون |

امام صادق(ع) می فرمایند: چهار گروه هستند که در طول زندگی دعا و خواهش آنها پذیرفته نمی شوند و آنها عبارتند از:

  1. مردی که در خانه اش بنشیند و بگوید خدایا؛ به من روزی بده پس به او گفته می شود: آیا به تو دستور نداده ام که باید روزی بطلبی و حرکت کنی تا بدان برسی
  2. مردی که زنش را که(ناسازگار است و به حرف او گوش نمی دهد) نفرین نماید به او گفته می شود آیا کار او را به تو واگذار نکرده ام؟(طلاق در دست تو نیست).
  3. مردی که مال و ثروتی داشته و آن را با ولخرجی از دست خود خارج کند و بعد بگوید خداوندا!! روزی ام ده پس به او گفته می شود آیا به تو دستور نداده ام که میانه رو باش و به تو دستور نداده ام که کارهایت را اصلاح کن؟
  4. و مردی که مال و ثروت و پولی داشته باشد و آن را بدون شاهد قرض دهد(و بعد قرض او را پس ندهد و بگوید خداوندا کمکم کن). پس به او گفته می شود آیا به تو دستور نداده ام که در هنگام قرض دادن شاهدی انتحاب کن.

بنابراین دعای این چهار گروه مستجاب و قبول نمی شود.

منابع:

تفسیر نمونه جلد 89:12

آمال الواعظین جلد 185:3



تاريخ : پنج شنبه 3 بهمن 1392برچسب:دعا,علت مستجاب نشدن دعا, | 19:9 | نویسنده : اعضای فعال کانون |

شش صورت زیبا که با انسان وارد قبر می گردند: بی تردید در منزلگاه خطیر و وحشت آور عالم برزخ آنچه موجب نجات انسان می گردد، اعمال نیک او می باشد که در دنیا به جا آورده است در روایت پر نغزی از امیر مومنان حضرت علی (ع) آمده است: همانا هر مسلمانی دارای سه همراه است: مال او که تا هنگام مرگ با اوست، فرزندان و بستگان او که تا کنار قبر می آیند، اعمال اوکه در زندگی و مرگ پیوسته همراه او می باشند. (معانی الاخبار: 232) مسلماً اعمال نیک انسان، تنها همراه وی در جهان دیگر می باشد و این اعمال از نخستین لحظه ی جدا شدن از زندگی دنیوی و قرار گرفتن در قبر همراه او می باشند، به نحوی که ابوبصیر از امام باقر (ع) و به نقلی از امام صادق (ع) نقل می کند که فرموده اند: هنگامی که جنازه مومن را در قبر می گذارند، شِش صورت زیبا با او وارد قبر می گردند، یکی از آن ها در جانب راست او می ایستد، دیگری در جانب چپ او، سومی روبرویِ صورت او، چهارمی در پشت سر او، پنجمی در کنار پای او می ایستد و یکی از آن ها (ششمی) که از همه زیباتر است، در بالای سرش می ایستد. و آن که از همه زیباتر است از پنج صورت دیگر می پرسد: شما کیستید؟ و آن که در جانب راست میت قرار دارد می گوید: من نماز هستم؛ و آن که در جانب چپ میت قرار دارد می گوید: من زکات هستم؛ و آن که در روبروی اوست می گوید: من روزه هستم؛ و آن که در پشت سر اوست می گوید: من حج و عمره هستم؛ و آن که در پایین ایستاده است می گوید: من نیکی ها او هستم که به برادران دینی خود می نمود. سپس آن پنج صورت، از آن صورت نورانی تر از هم می پرسند: تو کیستی که از همه ما زیباتر و خوشبوتر هستی؟ او در پاسخ می گوید: اَنا الوِلایةُ آل محمد (ص)؛ من ولایت آل محمد (ص) می باشم. (بحارالانوار، ج6: 134؛ آمال الواعظین، ج3: 371

نویسنده : نخعی امام جماعت مسجد



تاريخ : دو شنبه 23 دی 1392برچسب:مرگ,لحظه مرگ,قبر, | 1:4 | نویسنده : اعضای فعال کانون |

کشتی نوح بعد از 4000 سال پیدا شد! اثبات دیگری برای پنج تن آل عبا و حقانیت شیعه

۱۷ سال از آخرین تحقیقات در منطقه (کوه های آرارات واقع در منطقه آگری نزدیکی دهکده گارگا کونماز ترکیه ) گذشت و هیچ اکتشافی تا سال ۱۹۷۶ انجام نگرفت. در سال ۱۹۷۶ یک باستان شناس آمریکایی به نام «ران ویت» تحقیقات جدید خود را در منطقه آغاز کرد. او بسیار زود دریافت که این شیء قایق مانند، بسیار بزرگتر ازحدی است که قبلاً تصور می کرد. او بزودی با انجام محاسبات دقیق دریافت که طول این شیء عظیم الجثه بلندتر از طول یک زمین بازی فوتبال و اندازه آن به بزرگی یک ناو جنگی است که کاملاً در زمین دفن شده است. اما کشتی کشف شده در زیر گل و لای قطوری دفن شده بود و بسختی به جز از ارتفاع قابل رؤیت بود. به دلیل همین عدم مشاهده دقیق از سطح زمین، امکان هر تحقیقی غیر ممکن بود. از سوی دیگر جسم کشف شده آنقدر بزرگ و سنگین بود که هر گونه اقدامی را در وهله اول عقیم می ساخت. «ران وایت» و گروه همراهش که مشتاقانه کار را پیگیری می کردند، به جایی رسیدند که تنها وقوع یک حادثه عجیب و نادر می توانست راهگشای کار آنها باشد: «زمین لرزه!» آنها متوجه شدند که حرکت دادن و در آوردن جسم مذکور از درون زمین، به دلیل ابعاد وسیع و بزرگ آن غیر ممکن است و تنها با یک لرزش زمین، این شیء می تواند از دل خاک سر در آورد و مورد کاوش قرار گیرد. از تحقیقات ران ویت مدت زیادی نگذشته بود که در ۲۵ نوامبر سال ۱۹۷۸، وقوع زمین لرزه ای در محل، باعث شد تا کشتی مزبور به طور شگفت آوری از دل کوه بیرون بزند و سطح زمین اطرافش را به بیرون براند. بدین ترتیب دیواره های این شیء، شش متر از محوطه اطرافش بالاتر قرار گرفت و برجسته تر شد. بدنبال این زمین لرزه، ران وایت ادعا کرد که شیء مذکور می تواند باقیمانده کشتی نوح باشد. سپس بدبینی ها به خوش بینی مبدل و این سؤال ها مطرح شد: «اگر این جسم عظیم قایقی شکل به طول یک زمین فوتبال، در ارتفاع ۱۸۹۰ متری کوههای آرارات، کشتی نوح نیست، پس چه چیز می تواند باشد؟ و اگر جسم کشتی نوح است، آیا طوفان نوح واقعاً بوقوع پیوسته است؟… آیا ما شاهد بقایای کشتی افسانه ای حضرت نوح که در کتب مقدس ادیان جهان از آن صحبت شده است، هستیم؟»

طوفان و سیل در زمان حضرت نوح در سطح وسیعی بوسعت کره زمین واقع شده است. به اعتقاد مسیحیان و بنا به نص انجیل، این حادثه عظیم و دهشت آور، برای تنبیه مردمان آن روزگار که دست به سرکشی زده بودند و به منظور نجات نوح پیامبر و پیروانش واقع شده بود. بررسیهای زمین شناسی در نقاط مختلف دنیا، نابود شدن و مرگهای دسته جمعی موجودات زنده را بر اثر حادثه ای غیر منتظره نشان می دهد. برخی از این حوادث با زمان طوفان نوح همخوانی دارد. وجود لایه های مخلوط فسیل شده حیواناتی چون فیل، پنگوئن، ماهی، درختان نخل و هزاران هزار گونه گیاه جانوری، تأییدی بر این واقعیت است. این سنگواره ها که بعضاً در برگیرنده حیوانات مناطق گرمسیر با مناطق سردسیر (در کنار هم) هستند، نشان می دهند که با فرونشستن آب، جانوران و گیاهان خارج شده، در زیر رسوبات مانده و به فسیل تبدیل شده اند. امتزاجی عجیب از جانوران خشکی و دریا، حاره و قطبی که مرگی آنی و دلخراش را روایت می کنند.

پارك ملی كشتی نوح: تاریخ در مورد محل به گل نشستن کشتی چه می گوید؟ داستان کشتی نوح از گذشته های دور مورد توجه اقوام مختلف بوده است. مورخان از ۲۰۰۰ سال پیش نقل کرده اند که توریست ها و مسافران کنجکاو بسیاری از قدیم این منطقه را در کوههای آرارات کشور ترکیه، مورد بازدید قرار می دادند و گاهی تکه های کوچکی از آن به غنیمت برده می شد. در تاریخ آمده است که حدود ۸۰۰ سال قبل از میلاد مسیح، آشوریان اقدام به ورود به کشتی کردند و موفق به ورود به طبقه سوم آن که در زیر زمین واقع شده بود شدند. این نشان می دهد که اقوال مختلف در مورد موقعیت جغرافیایی کشتی، متفقند.

تکنولوژی پیچیده در ساخت کشتی: اینجا صحبت از ساخت یک قایق کرجی کوچک هشت نفره با ظرفیت چند حیوان کوچک نیست. بحث بر سر تکنولوژی پیچیده ای است که مهارت ذوب فلزات، ابزار پیشرفته و نیروی انسانی حاذق می طلبیده است. از آنجا که یاران حضرت نوح تعداد بسیار کمی بوده اند، این سؤال پیش می آید که نوح براستی چگونه این کشتی را ساخته است. کشتی ای که تاکنون از عجایب کتب مقدس به شمار می رفت و اکنون یک واقعیت علمی لمس شدنی است. آیا نوح به تنهایی توانسته است کشتی ناوگونه خود را به طول یک زمین فوتبال و به وزن تقریبی ۳۲۰۰۰ تن بسازد؟ آیا ساخت یک کشتی با دست خالی با امکانات آن زمان، به گنجایش ۴۹۴ اتوبوس دو طبقه مسافربری با تصورات ما درباره قدما، همخوانی دارد؟ براستی چه تعداد جانور و چگونه جمع آوری شدند و در کشتی جایگزینی شدند؟ آب و غذا چگونه تأمین می شد؟ جانوران وحشی چگونه به سوی کشتی هدایت شدند؟ باید کار جمع آوری و هدایت حیوانات کاری سخت بوده باشد ولی بهرحال فرمان خدا باید انجام می شد. …خوشبختانه تحقیق بیشتر در محل، حضور حیوانات را در کشتی یافت شده، تأیید کرد.. کشف مقادیر قابل توجهی فضولات حیوانات که به صورت فسیل در آمده اند و از ناحیه خسارت دیده کشتی به بیرون رانده شده اند ، فرضیه ما را بیشتر به واقعیت نزدیک کرد. علاقمندان به کاوش در مورد کشتی نوح بارها و بارها سعی کرده اند به درون کشتی فسیل شده راه یابند ولی همیشه با توده های عظیم سنگ و خاک نیمه ویران مواجه شده اند. در آخرین تلاشها، کاوشگران سعی کردند لایه های گل و لای خشک شده اطراف کشتی را در هم بشکنند و از میان بردارند تا شاید راهی برای ورود به اتاقکهای زیرین کشتی پیدا کنند، اما خیلی موفق نبودند. در سال ۱۹۹۱، «گرگ برور» باستان شناس، بخشی از شاخ فسیل شده جانوری را کشف کرد که از قسمت تخریب شده کشتی که فضولات حیوانی بیرون ریخته بودند، به بیرون افتاده بود. به تشخیص محققان، این شاخ که مربوط به یک پستاندار بوده است، مقارن با شاخ اندازی سالانه جانور به هنگام خروج از کشتی در آنجا رها شده است… کشتی نوح: اسکلت فلزی، بدنه چوبی آزمایشات دانشمندان وجود قطعات آهن را در فواصل منظم و معین در ساختار کشتی تأیید کرده است. باستان شناسان با کشف رگه ها و تیرهای باریک آهنی، الگویی ترسیم کرده اند که حاصل کار به صورت نوارهای زرد و صورتی بر روی کشتی علامتگذاری شد. آنها همچنین گره ها و اتصالات آهنی محکم و برجسته ای را یافته اند که در ۵۴۰۰ نقطه کشتی بکار رفته اند.  نوارهای مشخص شده خطوط آهنی با آرایش منظم اسكلت كشتی می باشد.. تصویر برداری های راداری نشان داده که در محل تصادم کشتی با صخره به هنگام فرود آمدن یا به عبارت دیگر به گل نشستن، نوارهای آهنی یا تیرهای فلزی کج شده اند. آنها می گویند که استفاده وسیع و همه جانبه از فلزات در ساخت کشتی خارج از حد تصور ماست. و اصنع الفلک باعیننا و وحینا (سوره هود، آیه۳۷)   به نظر می رسد که تکنولوژی پیشرفته و رشدیافته ای در آن دوران وجود داشته که به هر حال حضرت نوح (ع) توانسته از آن بهره مند شود. تکنولوژی و تمدنی که ذهن ما را از تمرکز بر روی بناها و اماکن منحصر به فرد در نقاط مختلف دنیا به این نقطه از جهان معطوف می کند. اکتشافات زمانی جالبتر شد که باستان شناسان توانستند طرح مشبکی حاصل از تقاطع تیرهای فلزی افقی و عمودی بکاررفته در بدنه کشتی بدست بیاورند. تصاویری که نشان می دهند ۷۲ تیر فلزی اصلی در هر طرف کشتی به کاررفته است. به نظر می رسد که برای هر چیزی طرح و الگویی وجود داشته است. وجود اتاقها و فضاهای کوچک و بزرگ در طبقات مختلف، نظریه وجود طرح مهندسی پیشرفته را تأیید می کند. در طول تحقیقات، بررسیهایی در مورد تعیین طول، عرض و قطر کشتی انجام گرفته است که متخصصان را قادر ساخته تا از جزییات کف کشتی، ساختمان و الگوی اولیه و مواد تشکیل دهنده آن اطلاعاتی بدست آورند. دستیابی به چنین کشفیاتی مبهوت کننده بود، چرا که در بسیاری از مواقع، درک واقعیت کشف شده از حد تصور خارج بود. کشف یک لایه غلافی و کپسولی شکل در داخل کشتی از این جمله بود که در واقع کشتی را به دو لایه یا پوسته اصلی مجهز می کرد. این آزمایشات، وجود دیوارهای داخلی کشتی، حفره ها، اتاقها و دهلیزها و همچنین وجود دو مخزن بزرگ استوانه ای را تأیید کرد. در این آزمایشها که به «رادار اسکن» یا «اسکن های راداری» معروفند، معلوم شد که دو مخزن استوانه ای بزرگ که هر کدام چهار متر و ۲۰ سانتی متر بلندی و هفت متر و بیست سانتی متر عرض داشته اند و به دور هر یک از آنها کمربندی فلزی نصب شده بود، در نزدیکی تنها در ورودی کشتی وجود داشته اند. در یکی از آزمایشات رادار اسکن که به درخواست استاندار استان آگری ترکیه انجام شد، معلوم شد که جنس بدنه کشتی از سه لایه چوب به هم چسبیده تشکیل شده است. این سه لایه با مواد محکم چسبنده، بهم چسبیده بودند.

قطعات كاملاً سنگی شده از قسمتهای چوبی كشتی كه آثار حجاری و برش خوردگی دارند. در سال ۱۹۹۱، یک عدد میخ پرچ فسیل شده با حضور ۲۶ نفر محقق در بقایای کشتی کشف شد. تجزیه و تحلیل ترکیبات این میخ وجود آلیاژهای آلومینیوم، تیتانیوم و برخی از دیگر فلزات را تأیید کرد. این در حالی است که گمان می رفت در زمان حضرت نوح، آهن و آلومینیوم هنوز به مرحله کشف و استخراج نرسیده باشد. آیا ما نیازمند بازنگری در تاریخ استفاده و استخراج بشر از فلزات هستیم؟ لنگرهای کشتی هم کشف شد! بر بلندیهای تپه های اطراف محل کشتی، باستان شناسان چند جسم بزرگ حجیم سنگی یافتند که در بالای هر کدام سوراخی بزرگ تعبیه شده بود. این اجسام مثلثی شکل سنگی و نیمه صیقلی، شبیه به لنگرهای کشتی های باستانی بودند که «دراگ» نامیده می شدند. اینها در واقع ابزاری بودند که به علت وزن زیاد به جای وزنه یا لنگر به هنگام پهلو گرفتن کشتی به آب پرتاب می شدند. چگونه و با چه نیرویی؟ دقیقاً نمی دانیم ولی حدس هایی در این زمینه وجود دارد.  کشف شش وزنه یا لنگر کشتی، هر یک مجهز به سوراخی در بالای آن، حدس باستان شناسان را به یقین تبدیل کرد. این وزنه ها در فواصل متفاوت، ظاهراً به هنگام پهلو گرفتن کشتی به آب پرتاب شده بودند. اندازه کشتی نوح در کتاب مقدس ۳۰۰ ذراع یاد شده است.. واحد ذراع در مصر قدیم در زمان حضرت موسی(ع) برابر با ۵۲.۷ سانتی متر بوده است. با محاسبه این رقم، عدد ۱۵۸.۴۶ متر بدست می آید. طول کشتی مورد کاوش توسط دو تیم مختلف در دو زمان اندازه گیری شد. رقم بدست آمده دقیقاً ۱۵۸.۴۶ متر را نشان می داد. این محاسبات، محققان را در ادامه کاوشها مصمم تر کرد…

کتیبه ای که ادعای دانشمندان را اثبات کرد: روایت است که حضرت نوح(ع) قبل از به زمین نشستن کشتی و فروکش کردن آب، پرنده ای را که باید مانند کبوتر یا کلاغ بوده باشد به بیرون فرستاد تا مطمئن شود خشکی نزدیک است یا نه. بار اول پرنده با خستگی به کشتی بازگشت و این بدان معنی بود که خشکی در آن نزدیکیها وجود ندارد. بار دوم پرنده به کشتی باز نگشت و این آزمایش نشان داد که عمل لنگر انداختن نزدیک است. [در کتاب مقدس که گویا این روایت از آن نقل شده، آمده است حضرت نوح(ع) ابتدا یک کلاغ را می فرستد که از فرستادن کلاغ نتیجه ای نمی گیرد و بعد از آن کبوتری را می فرستد- انصاف] درست در دو کیلومتری شرق محلی که کشتی هم اکنون قرار دارد، دهکده ای وجود دارد که «کارگاکونماز» نامیده شده است. نام این دهکده ترکی را چنین ترجمه کرده اند: «آن کلاغ نه توقف می کند نه باز می گردد.» [چارلز برلیتز در کتاب "کشتی گمشده نوح" (ترجمه احمد اسلاملو) نام این محل را "جایی که کلاغ نمی نشیند" ترجمه کرده است- انصاف] محل کنونی کشتی در دل کوههای آرارات از گذشته های دور، به منطقه هشت معروف شده و دره پایین منطقه، محله هشت نام گرفته است. چرا؟ [در کتاب "کشتی گمشده نوح" آمده نام این منطقه به «تمانین» (Temanin) معروف است که به معنی «هشت» است. شیخ صدوق در کتاب عیون الاخبار از امام رضا(ع) نقل کرده است که "نوح در همان محلی که کشتی به زمین نشست قریه ای بنا کرد و نام آن را قریه «ثمانین» (هشتاد) گذاشت." همانطور که می بینیم بین کلمات «ثمانین» (هشتاد) و «تمانین» (هشت) از نظر شکل و معنی شباهت زیادی وجود دارد- انصاف] در نزدیکی محل فرود کشتی در بالای تپه، لوحه ای کشف شد که ادعاهای باستان شناسان را به طرز زیبایی اثبات کرد. کتیبه ای که حداقل ۴۰۰۰ سال قدمت دارد. بر روی این تابلوی سنگ آهکی، در سمت چپ، تصویر رشته کوههایی دیده می شود که در کنار یک تپه و سپس یک کوه آتشفشان قرار دارد. در سمت راست، یک تصویر قایقی شکل با هشت نفر انسان کنده کاری شده است… در بالای سنگ کتیبه، دو پرنده در حال پروازند. کشف این کتیبه همگان را به شگفتی واداشت. [کتاب مقدس، سرنشینان کشتی نوح را هشت نفر ذکر کرده است. در روایات شیعه نیز تعداد هشت نفر و هشتاد نفر، هر دو نقل شده است- انصاف] در واقعیت موجود، کوه آرارات در سمت چپ، تپه ای در کنار آن و قله یک کوه آتشفشان در کنار تپه وجود دارد.

کتیبه یافت شده منتسب به حضرت نوح (ع): پیامبر اسلام فرمود: « هنگامی که خداوند اراده کرد قوم حضرت نوح را هلاک کند، به نوح فرمان داد کشتی بزرگی بسازد. جبرئیل نیز با میخ‌هایی برای ساختن کشتی فرود آمد. در میان انبوه میخ‌ها پنج میخ ویژه بود که درخشش خاصی داشت و بر روی هر یک نام یکی از پنج نور مقدس محمد، علی، فاطمه، حسن و حسین نقش بسته بود. حضرت نوح هر کدام را بر می داشت، میخ همچون ستاره‌ای در تاریکی شب می درخشید. هنگامی که میخ پنجم را برداشت، پس از درخششی، اشکی از آن جاری شد. نوح از جبرئیل پرسید: « این میخ و اشک چیست؟» جبرئیل در پاسخ گفت: « این میخ حسین بن علی است.» حضرت نوح نیز هر یک را در یک طرف از کشتی کوبید. پیامبر فرمود: « در آیه « و حملنا علی ذات الواح و دسر » منظور از « الواح » چوب‌های کشتی و منظور از « دسر » ما هستیم. اگر ما نبودیم کشتی حرکت نمی کرد.» منابع: بحار الانوار، ج ۲۶، ص ۳۲۲، حدیث ۱۴- امان الاخطار، ص ۱۰۷ و ۱۰۸

گزارش‌ باستان‌شناسی‌ شوروی‌ درباره کشتی‌ نوح: بر اثر این‌ اکتشاف‌، ادارة‌ کلّ باستان‌ شناسی‌ شوروی‌ برای‌ تحقیق‌ از چگونگی‌ این‌ لوح‌ و خواندن‌ آن‌، هیئتی‌ مرکّب‌ از هفت‌ نفر از مهمترین‌ باستان‌ شناسان‌ و اساتید خط‌ شناس‌ و زبان‌ دان‌ روسی‌ و چینی‌ را مأمور تحقیق‌ و بررسی‌ نموده‌ که‌ نام‌ آنها بدین‌ گونه‌ است‌: ۱ ـ پرفسور سولی‌ نوف‌، استاد زبان‌های‌ قدیمی‌ و باستانی‌ در دانشکدة‌ مسکو. ۲ ـ ایفاهان‌ خینو، دانشمند و استاد زبان‌شناس‌ در دانشکدة‌ لولوهان‌ چین‌. ۳ ـ میشانن‌ لوفارنک‌، مدیر کلّ آثار باستانی‌ شوروی‌. ۴ ـ تانمول‌ گورف‌، استاد لغات‌ در دانشکده‌ کیفزو. ۵ ـ پرفسور دی‌ راکن‌ استاد باستان‌ شناس‌ در آکادمی‌ علوم‌ لنین‌. ۶ ـ ایم‌ احمد کولا، مدیر تحقیقات‌ و اکتشافات‌ عمومی‌ شوروی‌. ۷ ـ میچر کولتوف‌، رئیس‌ دانشکدة‌ استالین‌.

کتیبه ای که نام پنج تن اهل بیت بر آن نقش شده: این‌ هیئت‌ پس‌ از ۸ ماه‌ تحقیق‌ و مطالعه‌ و مقایسة‌ حروف‌ آن‌ با نمونة‌ سائر خطوط‌ و کلمات‌ قدیم‌ متّفقاً گزارش‌ زیر را در اختیار باستان‌ شناسی‌ شوروی‌ گذاشت‌: ۱ ـ این‌ لوح‌ مخطوط‌ چوبی‌ از جنس‌ همان‌ پاره‌ تخته‌های‌ مربوط‌ به‌ کاوش‌های‌ قبلی‌، و کُلاًّ متعلّق‌ به‌ کشتی‌ نوح‌ بوده‌ است‌؛ منتهی‌ لوح‌ مزبور مثل‌ سائر تخته‌ها آنقدرها پوسیده‌ نشده‌، و طوری‌ سالم‌ مانده‌ که‌ خواندن‌ خطهای‌ آن‌ به‌ آسانی‌ امکان‌ پذیر می‌باشد. ۲ ـ حروف‌ و کلمات‌ این‌ عبارات‌ به‌ لغت‌ سامانی‌ یا سامی‌ است‌ که‌ در حقیقت‌ اُمّ اللغات‌ (ریشة‌ لغات‌) و به‌ سام‌ بن‌ نوح‌ منسوب‌ می‌باشد. ۳ ـ معنای‌ این‌ حروف‌ و کلمات‌ بدین‌ شرح‌ است‌: توسّل‌ حضرت‌ نوح‌ به‌ پنج‌ تن‌ علیهم‌ السّلام‌ و أسامی‌ آنها بر کشتی‌ «ای‌ خدای‌ من‌! و ای‌ یاور من‌! به‌ رحمت‌ و کرمت‌ مرا یاری‌ نما! و به‌ پاس‌ خاطر این‌ نفوس‌ مقدّسه‌: مُحمّد إیلیا (علیّ) شَبَر (حَسَن‌) شُبَیْر (حُسَین‌) فاطِمَه‌ آنان‌ که‌ همه‌ بزرگان‌ و گرامی‌اند جهان‌ به‌ برکت‌ آنها برپاست‌. به‌ احترام‌ نام‌ آنها مرا یاری‌ کن‌! تنها توئی‌ که‌ میتوانی‌ مرا به‌ راه‌ راست‌ هدایت‌ کنی.

نویسنده : نخعی /امام جماعت مسجد



تاريخ : شنبه 23 آذر 1392برچسب:پنج تن آل عبا,نوح,کشتی نوح,شیعه,کشتی , | 23:29 | نویسنده : اعضای فعال کانون |
صفحه قبل 1 2 3 صفحه بعد